Impact: wat is het en hoe neem je het op in je onderzoeksvoorstel?

impact van een druppel water

De meeste wetenschappers die we adviseren focussen het liefst op het wetenschappelijke deel van hun subsidieaanvragen. Begrijpelijk, want dat is hun vak. Helaas voor hen ligt bij de meeste onderzoekvoorstellen de nadruk allang niet meer alleen op de wetenschappelijke inhoud. Een term die wetenschappers uitgebreider moet laten nadenken over de grotere maatschappelijke gevolgen van hun werk, duikt steeds vaker op: impact.

Impact

Voor de grotere (consortium) onderzoekssubsidies is het niet meer genoeg om je kennisbenuttingsparagraaf te vullen met je disseminatieplan. Hoe je je onderzoek communiceert naar andere wetenschappers, belanghebbenden en het algemene publiek is maar één van de vele mogelijkheden om echte impact te bereiken. Je moet groter, breder en meer lange termijn denken! Voor Europese subsidies is het definiëren van zulke impact al redelijk standaard, en Nederland volgt hier nu ook in.

Voor de laatste call van het NWA-programma heeft de Nederlandse organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) een bijeenkomst georganiseerd over impact. Hier werd besproken hoe je de Theory of Change methode kan gebruiken om een impact plan te ontwikkelen. Hierbij is het essentieel om achteruit te denken:

  • Van langetermijn impact (bijvoorbeeld “mensen met kanker leven langer”),
  • via brede project outcomes (resultaten; “een nieuwe kankerbehandeling ontwikkelen”),
  • naar specificieke outputs die je van plan bent te produceren (uitkomsten; bijvoorbeeld artikelen die de behandeling onderzoeken, de medicijnen etc.).

Hoe?

Je kan een impact plan maken door eerst het grote maatschappelijke probleem dat je wil oplossen te specificeren en het dan terug te leiden tot specifieke onderzoeksvragen voor je project. Daarna ga je de breedte in en bepaal je hoe je voorgestelde uitkomsten (bijvoorbeeld een inzicht, methode of product) de resultaten (doelen) van je project beïnvloeden en wat dit betekent voor de maatschappelijke impact.

Belanghebbenden en aannames

Als je meer inzicht hebt in dit impact -> resultaten -> uitkomsten traject kan je de gaten in gaan vullen. Om dit te doen moet je rekening houden met wie je belanghebbenden zijn, de personen die beïnvloed worden door je onderzoek. Ook het bijhouden van de aannames, condities die nodig zijn voor het succes van het project, helpen om de specifieke details en risico’s te bepalen. Bijvoorbeeld, bij kankeronderzoek kunnen we aannemen dat het nuttig is om behandelingen te personaliseren, lettend op kankertype en voortgang van de ziekte. Het definiëren van zulke aannames helpen om verder te specificeren hoe de resultaten van het project eruit moet komen te zien (“een nieuwe, gepersonaliseerde kankerbehandeling”).

SMART indicators

Vervolgens kun je indicators formuleren die illustreren hoe je het succes van het project bepaalt. Indicatoren helpen om voortgang te verifiëren en het project te beheren. Je kan deze het best SMART opstellen (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden) om ze zo gedetailleerd mogelijk te maken. Bijvoorbeeld: “de nieuwe behandeling van ons consortium zal longkanker in 60% van de gevallen succesvol behandelen binnen 2 jaar”.

Hulp nodig?

Een impact plan maken is niet moeilijk, maar wel veel werk. Toch is het nuttig om geforceerd te worden om na te denken over de impact voordat een project begint om je te helpen om je onderzoek in perspectief te plaatsen en te definiëren welke partners je in je consortium nodig hebt. Daarnaast zal het de voortgang van het project faciliteren nadat het is toegekend.

Bij Evers + Manders hebben we ruime ervaring in het definiëren van impact van wetenschappelijke voorstellen en we weten wat subsidieverstrekkers zoals NWO en de EU zoeken. Wil je weten hoe we kunnen helpen? Neem contact op voor een gratis consult!

Dit artikel delen via: LinkedIn | Twitter | Facebook